Slowfood, czyli żyj zdrowo i pomału!

Wybierz organiczne jedzenie i kosmetyki dla poprawy zdrowia

Miesiąc: Czerwiec 2019

Syrop z agawy – korzyści zdrowotne

Nikogo chyba nie zaskoczy fakt, że syrop z agawy może być znakomitą alternatywą dla cukru. Nektar z agawy jest naturalnym słodzikiem, podobnie jak miód. Syrop z agawy pochodzi z wielu odmian niebieskiej agawy – tej samej rośliny, która jest używana do produkcji tequili. Nektar z agawy jest coraz powszechniej stosowany zarówno w żywności, jak i napojach, ponieważ oferuje pewne korzyści zdrowotne.

Czym jest agawa?

Agawa jest uprawiana od wieków, najpierw przez ludność rdzennych Amerykanów, a następnie w Europie, gdzie rośliny agawy zostały sprowadzone przez Hiszpanów i Portugalczyków w XVII wieku.

Agawa jest soczystą rośliną związaną z juką i lilią, która rośnie w południowej i zachodniej części Stanów Zjednoczonych oraz w środkowej i tropikalnej Ameryce Południowej. Rośliny agawy przybierają kształt dużej rozety o grubych, mięsistych liściach.

Każda rozeta agawy rośnie powoli i kwitnie tylko raz. Gdy agawa jest gotowa do rozkwitu, wysoka łodyga wyrasta ze środka rozety liściowej i wytwarza dużą liczbę krótkich kwiatów rurkowatych. Po rozwinięciu się owocu pierwotna roślina umiera, ale pędy pozostają u podstawy łodygi, która staje się nową rośliną.

Syrop z agawy w kuchni

Aż cztery główne części rośliny agawy mają zastosowania kulinarne:

  • Kwiaty – są jadalne i można je wrzucać do sałatek.
  • Liście – są bogate w sok i można je jeść.
  • Łodygi – mogą być prażone i spożywane jako dodatek, zanim zakwitną i wydzielają charakterystyczny słodki smak melasy.
  • Soki – stosowane w tequili lub jako słodziki pochodzą z pędów kwiatowych.

Zastąp cukier agawą

Z pewnością osoby chore na cukrzycę oraz te zwracające szczególną uwagę na skład spożywanych posiłków, będą mile zaskoczone faktem, że jedna łyżeczka syropu z agawy równa się zaledwie 25 kaloriom. W porównaniu z białym cukrem, nie jest to duża ilość. Spokojnie zatem mogą stosować go osoby liczące kalorie jako zamiennik cukru. Kolejną zaletą syropu z agawy, która zainteresuje każdego dietetycznego konesera jest zawartość saponiny i fruktany. Saponiny znajdują się chociażby w komosie ryżowej i wielu innych korzeniach roślin, które mają właściwości przeciwzapalne i wzmacniające układ odpornościowy. Żeń-szeń jest powszechnym naturalnym środkiem, który należy do tej kategorii. Fruktan jest błonnikiem, który ma wiele korzyści zdrowotnych, w tym skutecznie wspomaga wysiłki na rzecz utraty wagi. Syrop z agawy ma niewielki wpływ na poziom cukru we krwi i pomaga zwiększyć uczucie sytości i zmniejszyć apetyt. W czasach Azteków syrop z agawy roślinnej był również stosowany do leczenia ran ze względu na jego właściwości przeciwbakteryjne.

Zakwas chlebowy – jak upiec chleb na zakwasie i dlaczego warto?

Zakwas chlebowy znany był już w średniowieczu, a prawdopodobnie także i wcześniej. Był pierwszą formą dzisiaj powszechniej używanych drożdży piekarskich, wyrastały na nim pierwsze chleby, plaski, podpłomyki i inne wypieki. Dzisiaj chleby na zakwasie są doceniane nie tylko ze względu na unikalny zapach kojarzący się wielu osobom z dzieciństwem i pieczywem wyrabianym przez babcię albo pobliską piekarnię, ale też ze względu na swoje niezwykłe właściwości prozdrowotne. Dlaczego warto wrócić do tradycji wypiekania na zakwasie?

Zakwas chlebowy – właściwości

Zakwas chlebowy to nic innego jak zakwaszona mąka, najczęściej żytnia, rzadziej orkiszowa, owsiana, a czasem także i pszenna. Dzięki temu, że panuje w nim kwaśny odczyn pH oraz dzięki działalności bakterii mlekowych, możliwe jest wydobycie z mąki pełnoziarnistej wszystkich korzystnych substancji odżywczych, do których nie mamy dostępu w takiej mące nie poddanej zakwaszaniu. Mówimy wtedy, że związki i substancje odżywcze są „biodostępne”, a więc możliwe do pobrania przez organizm. W mące niepoddanej fermentacji obecne są fityniany, które w takiej formie praktycznie „przelatują” przez układ pokarmowy. Jednak gdy zadziała na nie kwas mlekowy wytworzony w zakwasie, wtedy fityniany ulegają rozkładowy do prostych pierwiastków jak cynk, żelazo czy magnez, które w tej formie biodostępnej komórki organizmu ludzkiego mogą przyswoić i wykorzystać.

Zawartość bakterii kwasu mlekowego pozwala także na uzupełnienie flory bakteryjnej jelit, gwarantując ich prawidłowe funkcjonowanie. Ma to szczególne znaczenie po antybiotykoterapii, po przebytych chorobach oraz przy diecie pozbawionej kiszonek. Z kolei kwas mlekowy blokuje rozrastanie się mikroorganizmów chorobotwórczych, dzięki czemu nie tylko korzystnie działa na ludzki układ pokarmowy, ale także sprawia, że chleb jest dłużej świeży i mniej atakowany przez pleśń.

Jak zrobić zakwas na chleb?

Do przygotowania zakwasu na chleb będziemy potrzebować jedynie mąki, wody i odrobiny cierpliwości. Proces fermentacji mąki trwa kilka dni, najczęściej po trzech dniach gotowy jest do użycia, a gdy już nie będzie nam potrzebny, możemy go schować do lodówki i tam będzie czekał na swoją kolej nawet kilka tygodni.

Zakwas chlebowy robi się, mieszając pierwszego dnia rano pół szklanki mąki żytniej razowej z połową szklanki lekko ciepłej, najlepiej przegotowanej lub filtrowanej wody. Używajmy do tego szklanego, wyparzonego słoika lub kamionkowego naczynia, unikajmy jednak plastiku i aluminium. Najlepiej jest także mieszać zakwas chlebowy łyżką drewnianą, nie metalową, gdyż metal może wchodzić w reakcję z zakwasem. Przykryjmy mąkę z wodą przewiewną ściereczką i wieczorem przemieszajmy. Jest to ważne, gdyż działające bakterie mlekowe sprawiają, że rosnąca mąka zbliża się do krawędzi naczynia i może nam „uciec” na blat kuchenny. Po tym także rozpoznamy silny i pracujący zakwas.

Następnego dnia rano powtarzamy proces i ponownie dokarmiamy zakwas dnia trzeciego, a czwartego dnia rano możemy już zabierać się za pieczenie własnego chleba na zakwasie.

Woda kokosowa – zdrowy i odżywczy napój

Fani wody kokosowej uważają, że napój ten ma znakomity wpływ na cały organizm i ogólny stan zdrowia. Czy ma to pokrycie w rzeczywistości? Czy woda kokosowa naprawdę jest aż tak dobra, jak o niej mówią? Czy są to może zwykłe reklamowe hasła, mające na celu przyciągnąć klientów do zakupu? Zaraz się o tym przekonamy.

Czym jest woda kokosowa?

Woda z kokosa to delikatny płyn pozyskiwany z bardzo młodych, jeszcze zielonych owoców palmy. Tym właśnie różni się od kokosowego mleka, które pozyskiwane jest w procesie ekstrakcji tłuszczów z miąższu. 

Drzewo kokosowe pobiera z gleby niezbędną do wzrostu wodę, która jest bogata w składniki odżywcze i minerały. Wędruje ona przez korzenie i pień aż do gałęzi i trafia do wnętrza kokosów. W trakcie tej podróży płyn podlega wielokrotnej filtracji i oczyszczeniu, stając się idealnie czystym i wolnym od szkodliwych substancji.

Kupowana w sklepie (w kartonikach lub butelkach) woda kokosowa trafia tam bezpośrednio z kokosa i nie jest poddawana żadnej obróbce, dzięki czemu zachowuje wszystkie swoje cenne właściwości prozdrowotne.

Co znajdziemy w wodzie z kokosa?

Woda kokosowa to znakomite źródło wielu cennych substancji odżywczych. Znajdziemy tu m.in. takie minerały, jak:

  • magnez
  • potas
  • wapń
  • fosfor

Woda z kokosa posiada również w swoim składzie sporo witamin z grupy B oraz C. Co najlepsze, poziom elektrolitów jest zbliżony do tego, który znajdziemy w osoczu krwi, dzięki czemu woda kokosowa bardzo często nazywana jest naturalnym izotonikiem. W niektórych słabiej rozwiniętych krajach stosowana jest nawet jako płyn do transfuzji krwi.

Czysta i zdrowa woda kokosowa

Woda kokosowa to drugi, zaraz po wodzie, najczystszy płyn na świecie. Nie zawiera laktozy ani cukrów, więc może być pita przez wszystkich, nawet osoby, które są pokarmowymi alergikami. Napój ten nie jest też tuczący, gdyż nie zawiera w sobie dużej ilości kalorii. 

Do podstawowych właściwości wody z kokosa należą:

  • wzmocnienie układu odpornościowego – codzienne picie tego napoju pomaga usunąć toksyny i bakterie z organizmu, co zwiększa ogólną odporność naszego ciała na choroby.
  • dodanie energii – woda z kokosa zwiększa produkcję hormonów tarczycy i powiększa naturalne zasoby energetyczne człowieka.
  • usprawnienie pracy nerek – woda z kokosa świetnie oczyszcza drogi moczowe i pęcherz moczowy ułatwiając nerkom pracę.
  • zaopatrzenie organizmu w błonnik – błonnik jest niezwykle sycący, dzięki czemu nie mamy ochoty na spożywanie dużych posiłków. Jest to szczególnie przydatne w przypadku osób, które się odchudzają.
  • ochrona układu krwionośnego – picie wody z kokosa obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu
  • nawodnienie – woda kokosowa znakomicie nawadnia organizm.

 

Kopiowanie treści serwisu zabronione © 2019 Slowfood, czyli żyj zdrowo i pomału!